På golfresa med bara ett handbagage, går det?

Visst går det! 8,2 kg i en kabinväska med allt som krävs för en 4 dagars golfresa är packat och klart.  

Min väska är nu packad och klar inför resan till Belfast, Nordirland. För att ta sig till Belfast specifika datum får man anpassa sig till flygalternativen och det bästa var att ta mellanlandningar och byta flygbolag då är risken stor att bagage och golfklubbor inte kommer fram samtidigt som jag. Och att byta flygbolag innebär även att bagaget måste checkas in igen och har man lite tid på en flygplats kan det vara tufft. Så jag tycker att det är ett smidigt sätt att resa med bara handbagage för en 3- 4 dagars golfresa. De allra flesta bolagen tillåter en kabinväska som väger 10 kg vissa är lite snålare med 7 kg (se http://www.golfjoy.se/flyg.shtml för alla vikter) att fixa det kräver det lite planering utifrån vilken destination, hur länge, hur ska vädret, vad är det för aktiviteter på gång.

Golfklubborna då?

Med mellanlandning och flera olika bolag är det en mardröm att släpa på sina egna klubbor. Det finns flera riktigt bra bolag där man kan hyra sina klubbor och hämta ut på flygplatsen när man kommer fram som Clubs To Hire. Du kan förboka klubborna enkelt hemifrån och anpassa ditt set, få tom bättre klubbor än sina egna. Kostnadsmässigt samma eller tom billigare lösning och så mycket enklare.

Packning

Golfen är ju primärt, golfskorna fyller upp en stor del i bagaget men har ju en given plats. Golfgrejor måste med, peggar, greenlagare, handske, keps, avståndsmätare och allt som man är van att ha under rundan. När det gäller bollar brukar jag räkna att runt 3-4 bollar går åt per runda. Även om man spelar bort bollar brukar man också hitta en hel del när man går och letar efter sin egen.
Vid ett tillfälle blev jag stoppad i säkerhetskontrollen för att jag hade för många bollar i handbagaget. Säkerhetsvakten menade att man bara får ha med sig 11 bollar?! Vet inte vart den siffran kommer ifrån och jag ställer mig mycket frågande till detta och det har aldrig hänt mer, jag har heller inte sett någon information om bollbegränsning handbagage så jag misstänker att han bara var nitisk. Personligen är jag inte så känslig för vilken boll jag spelar så jag brukar ha med bollar som inte åker med tillbaka för att avvara lite utrymme och något kg för andra saker på hemvägen.

packalitet.jpgVätska

Det här är lite knepigt man får endast ta med 100 ml som ska få plats i en lite zippåse som finns vid säkerhetskontrollen så det gäller att tänka i miniatyr. Köp miniburkar för all vätska man har i necessären och ta ett deostick istället för flytande. Tandkräm finns oftast finnas på hotellet eller så kan man ju köpa en tub när man kommer fram.

Kläder för alla väder

Packa för alla väder, från varmt, kallt, regnigt och blåsigt. Trots man kan i förväg kollar in vad väderprognosen säger så kan man inte helt lita på den. Varit med om att väderappen säger att det är solsken, och om man tittar ut genom fönstret ösregnar det. Inget kan förstöra en runda så mycket som att inte ha rätt kläder.
PackabagsLight weight regnkläder en riktigt bra investering, funkar både värme, blåst och regn så väger de nästan ingenting och tar ingen plats. Lager på lager då man kan fylla på eller skala av beroende på temperatur.  Tänk mix & Match, kläder som kan kombineras känns som mer fast med få plagg. Något som jag tycker  väldigt bra på resan är lättvikts påsarna. Golfkläderna, finkläder och underkläder hamnar i varsin liten påse. Det blir en bra ordning i väskan, lätt att hitta och enkelt om man ska byta hotell.

Elprylarna Packaadepter.jpg

Prakiska grejer får man inte glömma som laddare till telefon och golfklocka. Dubbelkolla vilka uttag som gäller i destinationslandet. En universal adepter kan vara bra att skaffa sig om man reser mycket.

packa2

Voilá, allt ner packat stannar bagagevågen på 8.2 kg. Dessutom med flera bolag kan man ta med sig förutom kabinväskan en personlig tillhörighet. I den lilla extra väskan kan man packa pass, biljetter och sådant man vill ha  ha direkttillgängligt.

Trevlig resa!

Lämna en kommentar